Szybowcowa

szyb

SZKOLENIE SZYBOWCOWE 2024

Zapraszamy na rozpoczęcie kursu teoretycznego kandydatów na pilotów szybowcowych (SPL) i samolotowych (PPL). Pierwsze spotkanie odbędzie się 13 stycznia o godz. 10.00 w sali metodycznej Aeroklubu Pomorskiego. Minimalny wiek kandydata do szkolenia szybowcowego – skończone 15 lat, do szkolenia samolotowego 16 lat. Zainteresowanych prosimy o wstępny kontakt telefoniczny w tym roku w godz 9-15. Czekamy na Was. Tel. 514 756 889
W razie pytań proszę dzwonić:
Adam Wysocki
Tel. 514 756 889  (09:00-15:30)

Informacje

Swoje istnienie Aeroklub rozpoczął właśnie od działalności sekcji szybowcowej. Dla wielu członków ta sekcja do dziś jest początkiem lotniczej przygody. Sekcja liczy ok. 40 członków, lecz co roku organizowane są podstawowe szkolenia szybowcowe. Praktyka pokazuje, że część wyszkolonych kończy na tym etapie szkolenie, jednak pozostali przechodzą kolejne etapy „wtajemniczenia” uzyskując licencję PL(G), uczestnicząc w zawodach szybowcowych, zdobywając kolejne warunki do odznak szybowcowych, a także latając typowo rekreacyjnie.

W hangarze szybowcowym możemy znaleźć wiele szybowców:

– SZD-50-3 Puchacz – 2 szt.
SZD-48 Jantar 2
– SZD-51 Junior  – 2 szt.
– Twin Astir -1 szt.

DCIM103GOPRO 

Urządzenia startowe:

– 2-bębnowa nowa wyciągarka szybowcowa

DCIM104GOPRO

Do startów wykorzystywany jest również samolot Socata Rallye 235E-D.

IMG_0648_HDR-Edit-1 — kopia

Szkolenie podstawowe składa się z dwóch etapów – części teoretycznej odbywającej się zazwyczaj w miesiącach zimowych i kończącej się egzaminem, a także szkolenia praktycznego.

Praktyczne szkolenie szybowcowe (podstawowe) składa się z ok. 45-60 lotów z instruktorem, oraz 10 lotów samodzielnych wykorzystuje się 2-miejscowe szybowce szkolne – Puchacz i Bocian. Do startów wykorzystywana jest wyciągarka, która w ciągu ok. 20 sekund wyciąga szybowiec na wysokość 300-400m, aby po wyczepieniu liny można było uczyć się lotu po prostej, zakrętów, a w końcowej fazie szkolenia – wykonywać cały lot od startu do lądowania. Czas pojedynczego lotu wynosi ok. 4 minut.

Na dalszym etapie szkolenia można przeszkolić się w startach za samolotem, a także przeszkolić się na szybowce jednomiejscowe (Pirat, Junior). Po wykonaniu kilku dłuższych lotów termicznych z instruktorem można samemu spróbować utrzymać się w powietrzu dłużej niż się to może osobom niewtajemniczonym wydawać możliwe.

Do uzyskania srebrnej odznaki szybowcowej wymagane jest np. lot ponad 5-cio godzinny, przelot na odległość 50km, oraz przewyższenie (wysokość pomiędzy minimalną i później uzyskaną maksymalną wysokością lotu) – 1000m.

Do uzyskania licencji szybowcowej wymagane jest oprócz warunków technicznych (nalot 35 godzin itd.) zdanie egzaminów teoretycznych w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego, oraz egzaminu praktycznego z egzaminatorem ULC.

Na tych, którzy przejdą kolejne etapy szkolenia i wykażą się predyspozycjami czekają (nie tak szybko!) bardziej wymagające szybowce jak Cobra, Jantar Std., Jantar 2B. Możliwość startów w zawodach szybowcowych, a także inne formy szkolenia lotniczego (np. szkolenie samolotowe).

Do wykonywania lotów – jeszcze przed rozpoczęciem kursu teoretycznego należy wykonać badania lotniczo-lekarskie kończące się uzyskaniem orzeczenia klasy 2. Tradycyjnie dwukrotnie w ciągu roku odbywają się sesje wyjazdowe GOBLL Wrocław, o których można się będzie dowiedzieć na stronie, lub w przypadku nie organizowania takowego – w sekretariacie Aeroklubu można uzyskać informacje na temat adresów lekarzy orzeczników. W chwili obecnej nie trzeba mieć zdrowia jak kosmonauta, aby móc latać !!

 

IMG_4893 IMG_0491_HDR-Edit-1 — kopia